Sälen- Hemma nu

Hallojs!

Nu har vi precis kommit hem från Sälen- Lindvallen. Det har varit jättekul! Massa skidåkning och skoj! I onsdags åkte vi ju som sagt. Vi kom väl fram ungefär vid middagstid och hyrdeskidor och käkade laxpasta som våra kompisar hade lagat. Alltså familjen i vars stuga vi skulle bo i.

Nu ska jag berätta vilka som var med:

Jag
Mamma
Peter
Axel 13
Fanny 14
Richard 18
(Liskom vår familj)
Satu (Mamma till Emil och Emilja / Fru med åke)
Åke (Pappa till Mattias, mÅns och Herman)
Emil 11
Herman 11
Måns 15
Filip 15 (kompis till Måns)
Mattias 18
Emilia 20
Johan 20 ( Tsm med Emilia)

Det var nog alla. Hihi :D Många var det men det var väldigt kul!!!! På onsdag kväll gick vi till nått typ publiknande ställe och tog en dricka och lite snacks allihop.

På torsdagen var jag och Axel i backen klockan 9 på morgonen när liftarna öppnade. Perfekt väder minus 5 grader och strålande sol. Perfa! De andra kom vid 10. Vi åkte tills ungefär 13 då vi åt lunch i solen i en liten resturang nedanför backarna.  Efter skidåkningen (Vid fem) Gick vi till after skin och lyssnade på live band och sånt som man gör på after skin.
Sen gick vi hem. När alla hade dushat  (Vilket tog väldigt lång tid!) åt vi middag. Sen satt vi "barn" och "ungdomar" eller vad man ska säga och tittade på skräckfilm som hette "Kuben" dock kom De vuxna och typ släpade ut alla som var under 15 ungefär i mitten av filmen för att de tyckte den var för läskig. Men jag smög tillbaks efter typ fem minuter innan att ngn märkte. haha.

I Fredags var vi i backen allihop vid 10. Det var väldigt blåsigt men soligt. Åt lunch vid en resturang bakom snögubben längst upp på fjälltoppen. Det var så här. Halva resturangen var typ den dyra sidan och den andra billiga.Den billiga var ju inte jättebillig, men billigare än den dyra eftersom att den dyra var en resturang och den billiga ett café) Den dyra var där man kunde äta mat så vi satte oss där. Efter den goda men dyra maten ville vi ha efterrätt:D Vi tittade i menyn och vi ville ha blåbärspaj. Men en bit kostade 79 kr! Så då frågade mamma servitören om vi kunde gå till den billiga delen och köpa typ en bulle. Eller jag ville göra det, och servitören sa att det var okej. Men när vi väl står i kön så ser jag pajen och beställer den fast å¨den billiga sidan (28kr och tre gånger så mkt som på den dyra och det var liksom exakt samma paj!) Sen kommer vi tillbaks och mamma och peter har också beställt in blåbärspaj fats på den dyra sidan och det är exakt samma och servitrisen trodde ju att vi skulle köpa en bule och ta in och allt blir jättepinsamt för man fick ju egentligen inte ta från cafét till returangen och nu hade vi tagit exakt samma sak som man kunde besetällt i ´resturangen i caf´´et. Jaja allt blev ändå bra sen. Personalen var så snäll. hihi.

sen gick vi jättemätta därifrån. Och började åka skidor igen. Vid fem gick vi hem och dushade och gjorde iordning oss för vi skulle till lammet och grisen och äta middag. Väldigt dyrt igen. Hela notan för alla oss alla gick på över femtusen! Men vi brukar alltid äta där när vi är där uppe och det är jättebra mat. Hur mkt man vill av Oxfilé, lamm, fläskfilé och alla tillbehör man kan tänka sig, allt såklart hemmalagat och supergott. hihih!

På lördagen blev det såklart massa skidor också Mest massa off pisst med Axel(lillebror) och philip. asså filip åkte som en gud. Så sjukt bra på att åka skidor! Sen hade vi after ski hemma, och middag som alla barn/ungdomar skulle laga. Ngn gryta med vilt ris och fullkornsris(Satu är nämligen väldigt nyttig av sig). Till efterrätt hallongrejs i ugn. Och sen godis till melodifetsivalen som vi tittade på. Björn gustavfsson, rolig som vanligt. Måste bara lägga tille ett klipp med honom från i lördags:


Sen var det bara packa och idag vid halv tio åkte vi från SÄlen.

Här är lite bilder från Sälen:

1. 2. 3. 4. 5.

Jag måste bara säga att bilderna blev lite konstiga. Men jag tog typ inga bilder vilket var lite synd så ni får stå ut med fula bilder helt enkelt:D

1. Jag och bruushhaan i sittliften :D
2. Lunch i solen.
3. Jag och bror min på after ski.
4. Kvälls Promenad eftter míddagen på lammet och grisen.
5. Jag och mamma. Vi ser helt knäppa ut men det bjuder jag på :D

Puuusss

Och du tycker???<3<3<3

Skriv allt du känner ;-):

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0